mandag 13. juli 2009

Om litt...


... når jeg har kastet krykkene, vil jeg leve - sterkt og inderlig!


Gå meg en tur ned i fjæra. Snuse inn lukten av ramsalt sjø, i lange og dype drag.
Sette meg ned og dyppe tærne i vannkanten.
Samle skjell og steiner...
Nyte synet av fuglenes frie svev på himmelen,
og bare være til.
Glede meg og være hjertelig til stede.


Tøffe ut med båten.
Langt ut.
Bade.
Kjenne på vannet som omslutter meg,
som de ømmeste kjærtegn.
Plaske, sprute og svømme i lange, sterke tak.
Siden skal jeg forflytte meg ut i horisonten.
Sette meg ned i gyngingen fra bølgene og ta et glass vin
mens jeg ser på solen som dypper seg på kanten,
og på fargespillet etterpå som maler min verden i de vakreste pastellfarger.


På veg hjem skal jeg prøve fiskelykken.
Jeg har god tid.
Jeg skal bare sitte der å nyte - og vente.
Vel hjemme skal jeg spise fangsten,
sammen med enda et glass vin til, kanskje.
Sette meg ut på verandaen i sensommernatten
og tenne levende lys.
Lytte til stillheten,
før jeg setter på musikk.
Musikk som gjør meg glad og som jeg kan synge med til.



Jeg skal danse.
Danse så ofte jeg vil - om så hver eneste dag.
Inne og ute, ja overalt....

Gå lange turer.
Hoppe og sprette bortover vegen.
Ta en liten avstikker, om det skulle falle meg inn.

Kose meg i hagen.
Luke og grave i jorda.
Plukke rause blomsterbuketter.

Plukke tomater i drivhuset.
Sanke urter.
Tørke dem, fryse dem, lage pesto og smaksfulle oljer.
Nyte den herlige aromaen
fra Peppermynte, Sitronmelisse, Basilikum, Oregano, Timian og flere.
Snuse inn hagens alle andre deilige dufter.

Løpe opp igjen trappen etterpå i all selvfølgelighet.
Fordi jeg klarer det.

Dusje lenge fordi jeg klarer å stå.
Derfor,
og bare derfor....!

Når kvelden kommer skal jeg
krølle meg sammen i sengen.
Ligge på siden og på magen...
Sukke søtt fordi jeg er sliten etter dagens gjøremål.
Sove godt.

Klare meg selv.
Være selvhjulpen.

Stå opp neste dag og lage kaffe.
Ønske dagen velkommen!
Den venter på meg og alt jeg vil gjøre.
Og jeg klarer det!
Jeg gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
........................................