mandag 5. januar 2009

Frøken Frost

Her er mitt bidrag til konkurransen "Frøken Frost 2009", arrangert av Anne med bloggen "Moseplassen" .
--------------------------------
Frøken Jasmin
Gelsemium Sempervirens
--------------------------------
Jasmin er ei hardfør lita frøken.
Den blomstrer i hagen her hos oss ,
med små gule blomster.
Jeg ble ganske så glad og overrasket da jeg såg henne med blomster, nå i begynnelsen av januar.
Det hender at en og annen Primula stikker opp av bakken her på denne tiden av året.
Nå har de fått selskap av denne tøffe dama.

Jeg kjøpte denne planten på det lokale hagesenteret, BoGrønt Sotra i september, så den er ny for meg. Det er vanlig at den blomstrer fra februar og utover våren har jeg lest, men i januar da du! Både morsomt og spesielt kanskje, her på disse breddegrader. Når det er sagt, så har vi nokså milde vintre her ut mot havet, så det hjelper nok på. Akkurat nå har vi noen kalde og klare dager. Det er fint med en smak av skikkelig vinter, synest jeg. ;) Jeg klippet av noen av blomstrene, slik at de kunne være modell, og jeg synest at de tar seg bra ut. Små soler på ett hvitt teppe av frost. En fin kontrast. De minner oss på, at om litt er det

VÅR.