tirsdag 14. februar 2012

Oransje

Blomkarse

Branngul... Rødgul... Appelsinfarget...


En av mine saker, og som jeg har nevnt ved flere anledninger,
er den store nedgangen i bie og humlebestanden.
Det er en alvorlig utvikling.
Man har funnet virus, parasitter og rester av sprøytemidler i bier.
Årsakssammenhengene er mangfoldige.
Konsekvensene kan bli (er) drastiske...!

Bier og humler pollinerer frukt, bær og grønnsaker osv.

Fokuset på dette problemet må bli større.
De største tiltakene og løsningene ligger nok langt utenfor
 det jeg kan påvirke,
men det jeg kan gjøre,
er å oppfordre alle om å plante blomster og urter
 som biene tiltrekkes av.
Blomkarse er en av dem, sammen med Agurkurt (link)  f.eks.
Begge disse er dessuten spiselige,
og veldig dekorative i salater bl.a.

Dette er mitt bidrag til konkurransen
X-faktor: Oransje
hos Anne på