mandag 1. juni 2009

SOMMER



Jeg har akkurat bladd kalenderen over på juni, åpnet alle dører og skjenket meg selv dagens første kaffekopp. Sollyset flommer inn over gulvet, fuglene synger, mens andre morgenfugler igjen, er på veg inn til kai med båten, etter en fisketur.


En humle forviller seg inn i stuen. Jeg hjelper den ut igjen. Den skal få surre videre ute i hagen min og kose seg der.

Jeg følger etter om en stund. Der ute lukter det søtt av sommer i varmen. Jeg har en fast runde der ute. Drivhuset er det første stedet som besøkes. Det må vannes og stelles. I år har jeg tomater, chili, paprika, auberginer og physalis der.

En del sommerblomster står der også fortsatt. Alt må plantes ut ganske så snart. Det går i sakte tempo her i år, men vi har ikke hastverk, verken hagen eller jeg. En lang sommer ligger foran oss.

Noen urter, løkblomster, Akeleier og Rhododendron blomstrer på sitt vakreste akkurat nå.

På skjenken står det en bukett med lilla blomster, plukket av Camilla og mamma.

Ei stor krukke med fargerike tulipaner lyser opp i glade farger ute. Kulerunde Alliumblomster pynter opp flere steder. Hver eneste dag må jeg ruske Timianplanten litt i "luggen". Den lukter nydelig! Kjørvelen må jeg stryke litt på, før et blad finner vegen til munnen. Den både smaker og lukter herlig av lakris. Andre urter må det også smakes på. Det finnes så mange gleder, og så mye skjønnhet der ute. For alle sanser...

Kameraet er med ut på stadige hagevandringer. Jeg knipser i veg. Da er jeg i fri flyt! Skjønnheten foreviges. Marihøners elskov, en dråpe, en frynsete tulipan og andre blomster og detaljer. Jeg tar inn det hele og nyter! Det er godt å leve!

P.S.
Vil få takke dere alle for besøk her på bloggen, og for hyggelige kommentarer.
Jeg setter stor pris på dere, alle sammen.
Jeg lovte å være straks tilbake.
I ordboken er definisjonen av straks "umiddelbart" eller "om et øyeblikk".
Det ble maaaange strakser før jeg endelig kom meg på plass. ;)
Men nå er jeg her! ;)