søndag 29. mars 2009

Å se ut......

Inside, Looking Out

fredag 27. mars 2009

D

for dråpe

For å delta, eller for å se andre bidrag til
ABC,
besøk
Petunia

fredag 20. mars 2009

C


Chardonnay

Chardonnay er en av de mest kjente vindruene.
Den har sitt utspring fra Burgund i Frankrike.
Chardonnay er basisdruen i kjente hvitviner som Chablis, Montrachet og Meursault,
alle fra Burgund.
Druen er også en viktig basis i Champagne.
-----------------------------------
I dag er det vårjevndøgn.
Dagene blir stadig lysere og varmere,
og
snart
er det
SOMMER!
--------------------------------
Da smaker det ekstra godt med ett glass avkjølt hvitvin.
-------------------------------
Vi har mye å glede oss til i tiden fremover! ;)
-------------------------------
For å delta, eller for å se på andre bidrag til
ABC,
besøk

torsdag 19. mars 2009

tirsdag 17. mars 2009

mandag 16. mars 2009

Vår

har lagt ut en utfordring, med temaet
VÅR.
Krokus er ett av de kjæreste vårtegnene for meg.
Det er ett vakkert syn når de utfolder seg i en stor fargeskala,
hvite og gule, samt i mange lilla og blå nyanser.
Nydelige fargeklatter som spretter opp i ett vintervissent gress.
Her har jeg plukket inn en liten lilla bukett.


For å bidra og/eller for å få gode vårfornemmelser, besøk
Fotomorro

søndag 15. mars 2009

Frøken Frø 2009

med bloggen Moseplassen arrangerer hver måned en uhøytidelig og hagerelatert konkurranse. Denne måneden er temaet og tittelen
Frøken Frø.
------------------------------
Camilla på 9 er glad i søt paprika, og en dag rundt kjøkkenbordet fant vi ut at Camilla kunne prøve å så frøene fra paprikaen vi hadde spist.

Etter noen dager tittet små spirer opp av jorden. Spireevnen var veldig god, så nå har Camilla 27 paprikaspirer som venter på å prikles. Det kan bli veldig mange paprikaer i løpet av sommeren det..... Så, Camilla kan kanskje starte ett lite utsalg på øya her. ;)
Hun kan supplere med noen av mammas grønnsaker, for å få ett variert utvalg.
I tillegg til paprika har vi sådd andre grønnsaker, som chili, tomater, agurk, squash osv. Og mer skal det bli. ;)
Da jeg spurte Camilla hva hun ville kalle sin lille frøken, var svaret

Lilly.
Fordi det er ett fint navn, var begrunnelsen. Enkelt og greit.
Her er noen av Camillas mange Lillyer. ;)


torsdag 12. mars 2009

Ytringsfrihet på nett


12. mars er den internasjonale aksjonsdagen for ytringsfrihet på nett.

Internett er et viktig verktøy i kampen for ytringsfrihet og andre menneskerettigheter. Aktivister over hele verden bruker internett for å avsløre overgrep og kritisere maktmisbruk. Regimer som bryter menneskerettighetene tyr til brutale virkemidler for å stoppe uønskete
ytringer. Chatterom blir overvåket, blogger slettet, nettsteder blokkert og søkemotorer sensurert. Mennesker blir fengslet og torturert for å si sin mening på nett.
Bli med på Amnesty Internationals Folkeaksjon for ytringsfrihet på nett. Vis at du bryr deg!

Skriv under appeller for fengslete nettaktivister på


sin blogg.

Tekst og logo er lånt av Amnesty International Norge.

torsdag 26. februar 2009

Sky Watch







To join in,
please visit

onsdag 25. februar 2009

Istapp på Barlind




Icicle on a Taxus

søndag 22. februar 2009

Black & White

The Right To Sing - John Miles



The right to sing,
The right to play,
The right to do the things I feel in my own way,
And if you took it all and asked me to pretend,
You'd be breaking a heart that won't mend.

The right to win,
The right to lose.
The right to fall in love with anyone I choose.
And when it's my mistake and everything goes wrong,
I would write what I feel in a song.

They know it all,
Where is the answer?
They can only see what's down in black and white.
Back to the wall,
Just a romancer,
To sing and play my music is my life.
The right to laugh,
The right to dream,
The right to know that people say just what they mean.
And if it turns out that my hopes were not to be,
Then there's no one to blame, only me.

The right to live,
The right to breathe,
The right to stand by all the things that I believe.
Can't say I know it all, but someone has to try,
I will stand or I will fall, live or die,
I will stand or I will fall, live or die.

lørdag 21. februar 2009

Lilla lørdag

Lilla Svibelløker.


Lilac Saturday.
Hyacinth bulbs.

torsdag 19. februar 2009

Sky Watch

Min godeste
og alle mine andre fargerike venner gjennom denne uken. Jeg "slår to fluer i en smekk" og kombinerer denne Sky Watch posten med vår oransje fredag. ;)








To join in,
please visit

Gul torsdag

Tolpis Barbata



En gul glede som jeg sådde for noen år siden.
Det er en 1-årig plante, som sprer seg villig,
så den dukker opp både her og der i hagen om sommeren.
Disse er fra sist sommer.
Flotte gule soler! :)

Jeg vet ikke det norske navnet på denne, men det gjør kanskje du? ;)


Om du vil kikke på flere gule bilder denne torsdagen,
så kan du kikke innom
Mette .

onsdag 18. februar 2009

To år med blogg

I dag er (hage!)bloggen min to år. Det må feires! Og siden jeg er deltager i
fargerike uke, så må jubileumet feires med noen smakebiter av grønt i hagen akkurat nå. I trappa her ute, står Muehlenbeckia eller "Pletter i luften", som den også kalles. Dette er den andre vinteren denne står ute, og den klarer seg godt.
I trappa sitter også denne godslige karen og koser seg. ;)


Denne herlige dama trives også her ute. Hun har tatt vinterkjolen på, der hun stråler i Eføyen. Hun kom med fly, sammen med
Anemone
i september i fjor. Da hadde jeg bloggtreff og flere gode bloggvenner var samlet her.


Noen grønne spirer kikker opp av jorden nå i februar. Dette er Iris, den samme som fra det blå innlegget under her. Noen er tøffe og blomstrer allerede. Andre igjen nøler litt. Det passer meg fint. Da blir gleden ved å se på blomstringen ekstra lang.

Det har vært to år med mange gleder, kreativ utfoldelse og nye bekjentskaper.
En fin måte å dele på.
Bloggen min betyr mye for meg. En stor glede!
Som en blanding mellom en dagbok, ett fotoalbum og kontakt med gode bloggvenner.
Jeg håper på inspirasjon til å fortsette med blogging lenge enda.
Og den største inspirasjonskilden er DU!
Takk for at DU er der og for hyggelige kommentarer.

I anledning to års jubileumet vil jeg trekke ut en vinner blant en av dere som skriver en hilsen til dette innlegget. Vinneren får en gave i posten.
Jeg annonserer vinneren på mandag.
--------------------------------------------------
Two years with blogging - today! Two years with many pleasures, creativity and new acquaintances. A good way of sharing. My blog means a lot to me! A great delight! It`s like a mix between a diary, a photo album and contact with good "pen-friends". I hope for lot`s of inspiration to continue blogging in the future. The greatest source of inspiration is YOU - with your friendly comments. Thank`s for visiting!

In connection with the jubilee, i will draw a winner amongst one of you, who write a comment to this post. The winner will receive a gift from me. I will announce a winner on Monday.